A célközönség meghatározása és a buyer persona kialakítása

Kisgergely Judit

Kisgergely Judit

Kommunikációs tanácsadó

Miért fontos meghatároznod a célközönségedet?

Hatalmas az online zaj – ezt már mindenki tudja, látja, hiszen megállás nélkül zúdul ránk az információ, a posztáradat, a hirdetések.

Ha Te is vállalkozást viszel, és terméket, vagy szolgáltatást értékesítesz – akkor már biztosan hallottál célközönségről, és annak fontosságáról. A célközönséget jól meghatározni, körülírni azért fontos: EGY, hogy tudjuk kinek kell kommunikálnunk – kit kell megszólítanunk! KETTŐ, hogy tudjuk kinek kell hirdetnünk a termékeinket, és a szolgáltatásainkat.

Aki napjainkban azt mondja, hogy neki mindenki a célközönsége: 5-től 99-éves korig, az EGY nem mond igazat, KETTŐ nem ismeri a célközöségét, vagy az UNO kártyajáték tulajdonosa. 🙂 De viccet félretéve nézzük meg hogyan tudod a legegyszerűbben meghatározni a célközönségedet.

Hívókérdések a célközönség meghatározásához

A célközönség, másnéven célcsoport meghatározásakor elsőkörben gondolj arra, hogy a termék vagy szolgáltatás, amit értékesíteni szeretnél kiknek az életét könnyíti meg: 

pl.: Gyermekruhákat és gyermekkönyveket árulsz. Kik lesznek a potenciális vevőid?

Nyílván a gyermekes szülők jutnak eszedbe, sőt rögtön be is tudod lőni, hogy nagy valószínűséggel az anyák azok, akik ruhát és könyvet vásárolnak a gyermekeknek. Mivel ma már a fizikai üzletek is tudnak webshop nélkül online értékesíteni (FB oldal, FB csoport, Instagram) így demográfiai adatként akár a teljes országot is belőheted. Itt következik a kérdés: mi egyebet tudsz még ezekről az anyákról?:

– Életkor? – Hány éves a gyermeke, gyermekei? – Milyen beosztásban dolgozott, mielőtt édesanya lett? – Mennyi volt a keresete? – Mi az érdeklődési köre? – Milyen problémákkal küzd: esetleg nem talál biopamut ruhát a piacon, vagy kifejezetten magyar terméket keres? – Angolul szeretné tanítatni a kisgyermekét? – Kik vannak rá hatással? – Követ-e influenszereket? – Mi egyéb motiválja abban, hogy a Te termékedet válassza? – Milyen social media platformokat használ, és ott mikor van jelen? stb….

A célközönség meghatározása, igényeinek felmérése, fájdalompontjainak feltérképezése az egyik legfontosabb feladat, amit el kell végezni a márkaépítés során.

Ha bizonytalan vagy a célközönségeddel kapcsolatban, nyugodtan csinálj PIACKUTATÁS-t:

  • elemezd ki a már meglévő adataidat, (Facebook Audience Insights vagy Google Analytics – Audience-ben.)
  • készíts kérdőívet majd kérd meg ismerőseidet, hogy válaszolják meg a kérdéseidet. 
  • De az is piackutatás, ha 10 potenciális ügyfeleddel beszélgetsz a termékeidről, szolgáltatásaidról és megtudod tőlük, hogy őket segítené-e az, amit Te kínálsz. (Ha igen, HOGYAN – ha nem MIÉRT NEM?)

A biztonság kedvéért összefoglalom a legfontosabb dolgokat, amiket érdemes meghatározni:

Célközönség hívókérdései

Mi az a buyer persona és hogyan készítheted el?

A buyer persona (ideális ügyfél profil) egy félig kitalált karakter, aki a célcsoportod tulajdonságaiból lesz megalkotva. Gondolj rá úgy, mint egy személyre, aki reprezentálja a közönséged. (Egy halmaz meghatározott szereplője.) Nyugodtan adj neki nevet, konkretizáld a tulajdonságait, és a róla ismert összes információt. Minél több és pontosabb adat áll rendelkezésedre, annál komplexebb profilt tudsz majd készíteni. Ha jól beszélsz angolul, és érdekel a téma a Hootsuit oldalán még több információt találsz ezzel kapcsolatban

De most nézzünk két példát! Ezt az ideális ügyfélmappát (előfordul, hogy én így hívom, a rengeteg adat miatt 😁) egy régi jógaoktató ügyfelemnek készítettem.

Buyer persona

Hoztam még egy persona részletet, amit egy utazásszervező cégnek készítettem, akik fiatal nőknek szerveznek utakat.

Buyer persona

Remélem a fenti példák segítenek abban, hogy Te is könnyedén meghatározd a célközönségedet, és ezt követően “megteremtsd” a buyer personádat. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy egy vállakozásnak nem feltétlenül csak egy buyer personája lehet. Ezt tartsd szem előtt, és ha úgy érzed Neked több is van, akkor bátran készíts több personát.

A célközönség ismerete az egyik legfontosabb alap a marketingben. Amit illik, és felül is kell vizsgálni időről-időre. A célközönség ma már nem az, ami 10 évvel ezelőtt volt, és gyorsabban változik, mint eddig valaha. Ismerni kell a fogyasztót, a fogyasztói magatartásokat, életstílusokat, insight-okat, motivációkat és követni kell a trendeket, melyek kapcsolatosak a célcsoportunkkal. 

Ehhez kapcsolódva zárásként hoztam egy 2007-es Microsoft reklámot, ami a fogyasztó és a reklámipar kapcsolatát mutatja be. Napjaink gyorsan változó világában méginkább érdemes tudnunk mit akar a közönségünk! Sokszor ez a tudás lesz a legnagyobb  versenyelőnyünk!

Köszönöm, hogy végig olvastad! Remélem hasznosnak találtad a cikket! 🙂

guest
0 Hozzászólás
Inline Feedbacks
Az összes komment megtekintése
0
Kiváncsi vagyok a véleményedre, szólj hozzá a témához!x
()
x