A jó, a rossz és a storytelling – Egy hatásos történet 5 fontos ismérve

Kisgergely Judit

Kisgergely Judit

Kommunikációs tanácsadó

A storytellingről röviden

A történetmesélés, mai divatos szóval mondva a storytelling nagy múltra tekint vissza. Gondoljunk csak az emberiség történetének első alkotásaira a barlangrajzokra – amikben különböző történeteket örökítettek meg az ősemberek (i.e. 40.000 – i.e. 10.000 közötti időszakról beszélek). Festményeken és rajzokon keresztül mesélték el életük fontos részleteit, hátrahagyva ezzel történeteiket az utókor számára.

Storytelling - A történetmesélés kezdetei

A történelem folyamán számos más módja is volt a történetek megörökítésének, például az  irodalomórán tanult Homéroszi eposzok, melyek kezdetben szájhagyomány útján terjedtek (i.e. 8.század) – és csak később jegyezték le őket írásos formában. De nem kell Görögországig mennünk ahhoz, hogy ilyen példát említhessek. A magyar népmesék is szájról szájra terjedtek és csak később gyűjtötték össze őket nagy mesemondóink: Benedek Elek, Móra Ferenc és még sokan mások. De magyar példánál maradva muszáj megemlítenem Bartók Bélát és Kodály Zoltánt is, akik dalokba csomagolt történeteket hagyományoztak ránk az általuk rögzített hangfelvételekkel.

A történetek írásos és digitális rögzítése mellett ma már számtalan eszköz áll a rendelkezésünkre, amikkel kifejezhetjük gondolatainkat, érzéseinket, átadhatjuk történeteinket, miértjeinket, pl.:

📷 a fényképészet,
🎥 a filmek,
📼 a rövid videók, reklámok…. vagy éppen
📱 az online történetmesélés.

De nézzük meg közelebbről miért vannak ránk emberekre olyan nagy hatással a történetek?

Storytelling/Történetmesélés

Miért működik a történetmesélés?

Kutatások bizonyítják, hogy : “egy történet 22-szer emlékezetesebb az azt befogadó számára, mint bármilyen más típusú információ.” 

Az utóbbi évtizedben neurológusok egy csoportja azon dolgozott, hogy tudományosan feltárják mi történik az emberi aggyal történetek hallgatása közben.  Ennek eredményeként “ma már tudjuk, mely agyi vegyületeknek köszönhetően figyelünk oda a beszélőre (kortizol) , és melyek ébresztenek bennünk empátiát egy másik ember iránt (oxitocin). […] Kutatások bizonyítják, hogy amikor egy jó történetet hallgatunk az agyunk reagál rá.” Ennek tökéletes példája Paul Zak, neuro-közgazdász által végzett kísérlet (2014), mely  bebizonyította, hogy egy karakter-vezérelt történet meghallgatását követően az emberek 56%-kal több pénzt adományoztak ugyanarra célra, mint történet nélkül. (Ez aztán az elképesztő növekedés.)

Elmondhatjuk tehát, hogy a jól előadott és megszerkesztett történetek erővel bírnak, és megkönnyítik a üzeneteink átadását.  Emellett pedig bármilyen furcsán hangzik, de segíthetik magán- és üzleti életünket is: legyen szó egy baráti, családi beszélgetésről,  állásinterjúról, vállakozásunk megismertetéséről, termékünk vagy szolgáltatásunk értékesítéséről.

Egy jó a történettel könnyebben tudunk kapcsolódni, értékesíteni, és kapcsolatot teremteni másokkal.

Nem csoda ezután, ha Carmine Gallo – a történetmesélés elismert szakértője is azt mondja: “Sosem volt még ilyen fontos, hogy történet formájában el tudjuk adni az ötleteinket.”

És itt ezen a ponton el is érkezdtünk a tartalommarketinghez és az online kommunikációhoz. A storytelling ezen a szinten már egy kommunikációs stílus és eszköz – amit érdemes beépíteni a marketingünkbe. Fontos viszont megjegyeznem, hogy ne össze-vissza írogassuk, meséljük a történeteinket, hanem ÉPÍTSÜK FEL ŐKET TUDATOSAN! 

Hogy hogyan néz ki ez a tudatosság a gyakorlatban? Nézzük meg:

A hatásos történet nélkülözhetetlen tulajdonságai

Sok ismerösömnek, ügyfelemnek nehezére esik a tartalom gyártása. Őszintén szólva velem is is előfordult már, hogy nem jöttek a szavak, az ötletek. Nem szégyen ezt bevallani, hiszen ez egy gyakori probléma a tartalomgyártásban. Egy jó történethez azonben nem kell olyan sok minden, mint azt gondolnánk. 

De milyen is az a történet, amit szeret a közönség? Carmine Gallo storytellinggel foglalkozó könyvében ezeket a fontos elemeket találtam:

A JÓL FELÉPÍTETT TÖRTÉNET:

1. személyes – A személyesség által kapcsolódnak leginkább az emberek egy adott emberhez vagy márkához. Ezt úgy tudod elérni a történeteiden keresztül, ha a hallgatóságod bele tudja magát képzelni abba, amit mesélsz. Márképítőként bátran mutasd meg az emberi oldalad, adj bepillantást a színfalak mögé, és hagyd, hogy az emberi értékeid, látásmódod megjelenjen a célközönséged előtt. 

2. sokatmondó – adj eredetit, egyedit a célközönségednek. Az online zajból, a rengeteg történetből nagyon nehéz kitűnni a mai világban, de egy jól kommunikált, erős alapokon álló történet el tudja érni, hogy rád figyeljenek. A történetedben keresd meg azokat a pontokat, amelyek felkelthetik a célközönséged figyelmét, és amivel rezonálni tudnak. 

3. hiteles  – egy jó történet csak akkor éri el a célját, ha hiteles tud maradni. Ez azt jelenti, hogy a történetednek átláthatónak, őszintének és emberinek kell lennie ahhoz, hogy felkeltsd vele a világ figyelmét. 

4. egyszerű – talán ez az a pont, amit a legnehezebb megvalósítani. Mindannyian hajlamosak vagyunk történeteink túlbonyolítására. Ennél a pontnál fontos szem előtt tartanod, hogy egyszerre egyetlen üzenetet akarj átadni a közönségünknek (pl.: márkatörténet esetében történeted magját és miértjét). Egy letisztult, “precízen kidolgozott” történet sokkal koncentráltabban hat, és erősebben támogat majd abban, hogy elérj a célközönségedhez.

5. és hasson az érzelmekre – a történetek ereje mindig az érzelmek kiváltásában rejlik.  Fontos, hogy a történeted megérintse az embereket, és kiváltson belőlük valamiféle érzelmet, – lehet ez empátia, öröm, szeretet, az azonosulás érzése…stb… – ez lesz az ami beindítja a kapcsolódást. 

Gondolj csak arra, Te is mennyire szereted a magávalragadó történeteket, az érdekességeket, az egyszerű emberi sztorikat. Törekedj arra, hogy a márkatörténetedben,  a hirdetéseidben, a posztjaidban megjelenjenek ezek az elemek.  

A cikkben segítségemre volt Carmine Gallo – Storytelling – A történetmesélés ereje c. könyve, amit mindenkinek, ajánlok aki többet szeretne tudni a mai kor történetmesélőiről és az általuk használd technikákról.

 

Összefoglalás

Ebből a rövid történelmi visszatekintésből láthatjuk, hogy amióta világ a világ az embereknek szükségük volt önmaguk kifejezésére, és történeteik elmesélésére. A mesék, a sztorik, a történetek – nevezzük őket bárhogy összekötik az emberiséget, mint egy láthatalan szövet.

A jó történetek elsősorban a szívet érintik meg. így arra bátorítalak Téged is, hogy tedd személyesebbé a történeteidet, engedd, hogy akikhez szólni kívánsz a közösségi médián keresztül kapcsolódni tudjanak hozzád.

Rengeteget lehetne még mesélni erről a témáról, ha szívesen fogadnál gyakorlati tippet kapni a social médiában történő történetmeséléshez jelezd nyomodtan kommentben vagy iratkozz fel a hírlevelemre

guest
0 Hozzászólás
Inline Feedbacks
Az összes komment megtekintése
0
Kiváncsi vagyok a véleményedre, szólj hozzá a témához!x
()
x